Uncategorized

Webshop starten: 3 stappen

Als je een webshop gaat beginnen kun je deze 3 stappen volgen om ervoor te zorgen dat het goed gaat komen. Belangrijk is dat je alles doet en niks overslaat. Neem de tijd om ervoor te zorgen dat je gelijk goed begint. Dit zal er voor zorgen dat je webshop sneller een succes kan worden.

Stap 1: Zet een plan op

Je moet beginnen met het maken van een plan. Je moet over alles al eens hebben nagedacht, op die manier weet je het beste wat je aan het doen bent. Begin met welk product je gaat verkopen. Zijn dit meerdere dingen uit de zelfde categorie? Of focus je je eers op een specifiek product.

 

Als je weet wat je wilt gaan verkopen moet je bedenken hoe je aan de spullen gaat komen. Heb je te maken met leveranciers? Of produceer je de producten zelf. Je moet ervoor zorgen dat er goede en duidelijke afspraken zijn met mogelijke leveranciers, dit voorkomt problemen in de toekomst.

 

Ook de naam is niet geheel onbelangrijk. Je wilt graag een unieke naam die mensen snel onthouden. Wel is het handig als er ook iets in de naam staat van wat je aanbiedt. Op die manier komen mensen sneller bij jou terecht als ze daar naar googelen. Kort maar krachtig is een tip die veel wordt gegeven als je een naam gaat verzinnen. De kans dat mensen dit namelijk onthouden is veel groter.

Stap 2 : Maak de webshop zelf

Als je plan af is, kun je gaan beginnen met het opzetten van je webshop. Om ervoor te zorgen dat dit in een keer goed gedaan wordt is het aan te raden dit te doen met een shopbuilder. Als je deze aanschaft kun je vervolgens zelf aan de slag om de webshop te maken. Om je webshop dan ook daadwerkelijk online te krijgen heb je ook webhosting nodig. Dit zorgt ervoor dat je webshop ook daadwerkelijk bezocht kan worden door verschillende mensen en dat zij ook echt wat kunnen kopen op jouw webshop.

Stap 3 : Bereik je doelgroep

Als je een werkende webshop hebt, waar ook producten op staan die verkocht kunnen worden wil je ook graag dat er mensen zijn die je webshop weten te vinden en er wat kopen. Om ervoor te zorgen dat dit lukt is het handig om een persona op te stellen.

 

Dit is een beeld van een mogelijke klant. Hierin verwerk je leeftijd, gender, woonplaats en nog allerlei andere dingen. Vervolgens ga je na hoe je deze het best kunt bereiken. Als je een jonge doelgroep hebt, is Instagram een social media platform waar je waarschijnlijk veel mensen van je doelgroep zou kunnen aanspreken. Heb je nou juist een wat oudere doelgroep kun je misschien beter terecht op andere platformen.

 

Als voor jou duidelijk is waar je terecht kan is het belangrijk dat je daar werk van gaat maken. Hoe meer mensen weten van jouw webshop, hoe groter de kans is dat je er ook echt wat verkoopt.